Goeie vraag!
Veel bestuurders vragen zich af of hun ICT nou goed of slecht is ingericht. Of is het in elk geval goed genoeg? Dat is een goeie vraag om je te stellen. In deze tijd is het nodig dat de staat van ICT door het senior management wordt begrepen.
Om de vraag “Hoe goed is mijn ICT nou eigenlijk” concreet te beantwoorden heeft Horae een ICT scan ontwikkeld, die haarfijn inzicht geeft in de toepassing van ICT binnen uw organisatie. Waar schuilen problemen en waar liggen kansen. Op 9 dimensies van de ICT wordt uw organisatie en inrichting gescoord. Het resultaat van de scan is een presentatie met bevindingen (goed, minder) en aanbevelingen (nog beter) om uw bedrijf op een betere toekomst voor te bereiden.
Doel
Het doel van de ICT scan is om inzicht te geven in de “stand van de ICT” binnen uw organisatie. Dat gebeurt in grote lijnen door het bespreken van de strategie, vastleggen van de ICT ambitie, het valideren van de realisatie in strategische en praktische zin. En uiteraard biedt de scan uiteindelijk aanbevelingen om beter op een ICT intensieve toekomst voorbereid te zijn.
Vragen die de scan zal beantwoorden zijn o.a. :
- waar staat uw organisatie op ICT gebied
- wat zijn ICT risico’s en zijn er voldoende maatregelen genomen
- waar liggen kansen met een verbeterde of vernieuwde inzet van ICT
- hoe staan de ICT kosten in verhouding tot de opbrengsten van uw bedrijf
- welke ICT verbeteringen zijn nodig om uw organisatie beter voor te bereiden op de toekomst.
De ICT scan richt zich op 9 dimensies, die een compleet beeld geven van de organisatie en de inzet van ICT: :
1. Strategie en Besturing
2. Mens en Organisatie
3. Technische infrastructuur
4. Security
5. Business Continuity
6. Business Systemen en Processen
7. Data Management en Rapportage
8. Systeemontwikkeling en Architectuur
9. Service Management
Elk van deze dimensies vormt een as in de rapportage van de stand van zaken. Elke dimensie heeft zijn eigen aanpak en doelgroep in de inventarisatie. Daarnaast zullen ook de aanbevelingen worden ingedeeld naar dimensie.
Activiteiten
De scan zal bestaan uit een aantal activiteiten met doelgroepen uit uw organisatie om de gewenste informatie op tafel te krijgen:
1. interviews met sleutelfiguren in de ICT en in de business
2. bekijken en valideren van documentatie waar nodig en mogelijk
3. inspectie van systemen en processen
4. meelopen met ICT gerelateerde activiteiten.
Al deze activiteiten worden gestructureerd rond voornoemde dimensies.
Gedurende de scan kan besloten worden om de focus op bepaalde dimensies te leggen, afhankelijk van hoe belangrijk of urgent bepaalde zaken worden ervaren door/voor de business. Steeds vaker moet de scan bijvoorbeeld dieper inzoomen op de security dimensie van de ICT.
De bevindingen en aanbevelingen die voortvloeien uit de activiteiten zullen in een eindrapportage worden vastgelegd. Deze eindrapportage zal worden voorgelegd aan de betrokkenen, ter validatie en voor de afstemming van aanbevelingen voor de toekomst.
Timing en doorlooptijd
De timing en doorlooptijd is afhankelijk van de omvang van de ICT operatie (aantal mensen, aantal componenten, aantal projecten, etc.), maar ook en vooral van de beschikbaarheid van de betrokkenen. In het algemeen kost de scan 5 tot 10 dagen. Aan het begin van de ICT scan zal de planning worden afgestemd met/voor de verschillende doelgroepen.
Terugkoppeling en rapportage
De resultaten van de scan en de aanbevelingen ter verbetering zullen vastgelegd worden in een schriftelijke rapportage, zijnde een “self –explaining” PowerPoint document. De aanbevelingen zullen worden geformuleerd als input voor een ICT roadmap voor uw organisatie.
De rapportage zal vergezeld gaan van een presentatie van de bevindingen en aanbevelingen aan de stakeholders en betrokkenen.
Voor de visualisatie van de resultaten wordt gebruik gemaakt van zogenaamde radar grafieken. Deze grafieken maken het mogelijk verschillende dimensies met elkaar te vergelijken en aandachtspunten snel inzichtelijk te maken.
Geïnteresseerd?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Eric Boden.
© Copyright Horae BV 2016 | All rights reserved.